Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2012

Συντήρηση εξοπλισμού ψαρέματος

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΜΕ ΑΠΛΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ

Είναι πολύ βασικό να μπορούμε να προστατεύουμε τον ψαρευτικό μας εξοπλισμό, ώστε να είναι πάντοτε «έτοιμος για δράσεις».
Όπως όλοι γνωρίζουμε, το αλάτι είναι ο εχθρός των εργαλείων μας και οπωσδήποτε δεν θα πρέπει να το αγνοήσουμε, γιατί σίγουρα, αργά ή γρήγορα, θα κάνει τη ζημιά.

Πιο κάτω θα προσπαθήσω με απλά βήματα και ενέργειες να εξηγήσω πώς μπορούμε όλοι μας να προστατεύσουμε τον εξοπλισμό μας από το θαλασσινό νερό. Θα δείτε ότι δεν χρειάζονται ειδικευμένες τεχνικές, ούτε εργαλεία, ώστε να έχουμε τον εξοπλισμό μας πάντα σαν καινούργιο.

Βοηθήματα για τη συντήρησή μας
  γλυκό νερό, πανί μαλακό, κομπρεσέρ αέρος ή spray αέρος, μαλακό ή μέτριο μικρό πινέλο, βαζελίνη ή γράσο γενικής χρήσεως, spray λιπαντικό-αντισκωριακό.

Μηχανισμός: το κυρίως εργαλείο για τα ψαρέματά μας. Εδώ χρειάζεται η προσοχή μας και λίγος χρόνος για τη συντήρησή του. Μετά από κάθε ψάρεμα, θα πρέπει οπωσδήποτε να τον ξεπλένουμε με γλυκό νερό. 
Καλό θα είναι το νερό να είναι χλιαρό. Εάν υπάρχει κομπρεσέρ αέρος, τότε ακολούθως θα φυσήξουμε, ώστε αφενός να το στεγνώσουμε αλλά και να απομακρύνουμε τυχόν άμμο ή άλλους λεκέδες που πιθανόν παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του ψαρέματος. Επίσης, θα ξεπλύνουμε καλά και την πετονιά μας που βρίσκεται τυλιγμένη στην μπομπίνα. Εάν δεν υπάρχει κομπρεσέρ διαθέσιμο, τότε ένα spray αέρος είναι ό,τι καλύτερο. Ιδιαίτερη προσοχή και σχολαστικότητα χρειάζεται στα κινητά μέρη του μηχανισμού, ώστε να βεβαιωθούμε ότι αυτά έχουν καθαριστεί καλά. Αυτά τα λίγα όσον αφορά στην εξωτερική συντήρηση του μηχανισμού. Ας πάμε και λίγο σε έναν πιο εξειδικευμένο τρόπο, που δεν χρειάζεται να ακολουθείται συνεχώς. Αφού ξεπλύνουμε τον μηχανισμό μας και τον στεγνώσουμε με αέρα ή και με ένα μαλακό πανί, τότε θα αρχίσουμε με προσοχή να αφαιρούμε τα κομμάτια τού μηχανισμού τα οποία αφαιρούνται. Το λέω αυτό γιατί καλό είναι να μην επιχειρήσουμε να αφαιρέσουμε τίποτα αν πρώτα δεν γνωρίζουμε.

Αφαίρεση της μπομπίνας

η αφαίρεση θα επιτευχθεί είτε πιέζοντας το κουμπάκι που βρίσκεται στο επάνω μέρος της ή, σε άλλη περίπτωση, ξεβιδώνοντας τα μπροστινά φρένα. Αυτό εξαρτάται πάντοτε από το μοντέλο μηχανισμού που έχετε. Μόλις γίνει αυτό, τότε θα καθαρίσουμε τον άξονα από τυχόν ακαθαρσίες,
  Καλό θα είναι μετά το πέρας της συντήρησης να χρησιμοποιήσετε το spray λίπανσης για να ψεκάσετε όλες τις βίδες του μηχανισμού, καθώς και όλο το σώμα. Σε πολλά μοντέλα θα δείτε ότι αφαιρώντας το μπροστινό κάλυμμα θα αφαιρεθούν μαζί και τα πίσω φρένα. Οπότε προσοχή και εδώ χρειάζεται ώστε αυτά, αφού συντηρηθούν, να μπουν στη σωστή θέση.


  θα αφαιρέσουμε τα παλιά γράσα και θα ξεπλύνουμε με γλυκό νερό. Αφού στεγνώσουμε την περιοχή, θα χρησιμοποιήσουμε κοινή βαζελίνη για να λιπάνουμε τον άξονα και τα  γρανάζια˙ εδώ χρειάζεται προσοχή στα κινητά μέρη, ώστε να μην τα αφαιρέσουμε και δεν γνωρίζουμε πώς θα τα επανατοποθετήσουμε.  Κατά τακτά χρονικά διαστήματα καλό θα είναι να ξετυλίγετε την πετονιά της μπομπίνας και να καθαρίζετε το εσωτερικό της. Καλό είναι, επίσης, να μπατάρατε και την πετονιά σας, δηλαδή τη μέσα πετονιά που δεν ξετυλίγεται κατά το ψάρεμά μας να τη χρησιμοποιήσουμε. Εάν υπάρχει και εφεδρική μπομπίνα, τότε καλό είναι να τη χρησιμοποιούμε και αυτήν.

Αφαίρεση του περιστροφικού μηχανισμού
αφού αφαιρέσουμε την μπομπίνα, θα δούμε ένα παξιμάδι κάτω ακριβώς από τον κεντρικό άξονα. Αυτός πολύ εύκολα ξεβιδώνεται με το αντίστοιχο κλειδί. Στο προκείμενο παράδειγμα χρησιμοποίησα Νο 12. Μόλις το λασκάρετε θα δείτε ότι ο περιστροφικός μηχανισμός αφαιρείται. Για να το βγάλετε όμως τελείως από το σώμα θα χρειαστεί να αφαιρέσετε και τον πύρο από τον κεντρικό άξονα. Πάντα, όμως, επαναλαμβάνω ότι μηχανισμός με μηχανισμό διαφέρει και σίγουρα θα πρέπει να συμβουλευτούμε και το εγχειρίδιο του κατασκευαστή. Αφού γίνει αυτό, τότε θα καθαρίσουμε με προσοχή τα εσωτερικά του και θα απομακρύνουμε τυχόν λεκέδες. Αυτό επιτυγχάνεται είτε με το πανί είτε με το πινέλο. Θα φυσήξουμε με αέρα και ακολούθως θα λιπάνουμε όλα τα αφαιρούμενα μέρη με λιπαντικό ή χρησιμοποιώντας βαζελίνη. 

Αφαίρεση του μοχλού κίνησης (χερούλι)
πάλι αυτό εξαρτάται από το μοντέλο του μηχανισμού που διαθέτετε. Συνήθως υπάρχει μια βίδα ακριβώς απέναντι από το χερούλι που το κρατάει στο κυρίως σώμα του μηχανισμού. Εάν την ξεβιδώσουμε, τότε απελευθερώνουμε το χερούλι. Μόλις γίνει αυτό, τότε θα ξεπλύνουμε το χερούλι, θα φυσήξουμε με αέρα ανάμεσα στην τρύπα του άξονα και, ακολούθως, με τη βοήθεια ενός spray λίπανσης WD40 ή με άλλο προϊόν λίπανσης, λιπαίνουμε τόσο τον άξονα του μοχλού, όσο και ανάμεσα στην τρύπα. Εδώ να πούμε ότι μπορείτε να βρείτε και γράσο γενικής σε σωληνάριο, που σίγουρα βοηθάει στην αποτελεσματική λίπανση του μηχανισμού, αφού μπορεί να εισχωρήσει σε σημεία που δεν πάει το χέρι.

Συντήρηση του κυρίως μηχανισμού (συνιστάται μόνο σε άτομα που γνωρίζουν)με πολύ μεγάλη προσοχή θα αφαιρέσουμε το μπροστινό κάλυμμα του μηχανισμού. 
Προσοχή χρειάζεται ώστε ο μηχανισμός να βρίσκεται σε οριζόντια θέση. Μην επιχειρήσετε να αφαιρέσετε κάλυμμα ενώ ο μηχανισμός είναι σε πλάγια θέση, γιατί υπάρχει κίνδυνος όλα τα κινητά μέρη που απαρτίζουν τον μηχανισμό να βρεθούν στο τραπέζι. Αυτό γίνεται αφενός μεν για τη συντήρηση του μηχανισμού, αλλά και για να στεγνώσουμε τον χώρο, αφού σίγουρα συσσωρεύεται υγρασία. Εφόσον το επιτύχουμε και αφαιρέσουμε το κάλυμμα, με ένα στεγνό πανί καθαρίζουμε μόνο την εσωτερική επιφάνεια του καλύμματος. 
Έπειτα, προσπαθούμε να καθαρίσουμε με τη βοήθεια του πινέλου τυχόν λεκέδες, μόνο αυτούς που είναι ορατοί, και δεν επιχειρούμε ποτέ να αφαιρέσουμε κινητά μέρη εάν δεν είμαστε γνώστες. Μπορούμε να φυσήξουμε ελαφρά με αέρα και τέλος να λιπάνουμε όλα τα κινητά μέρη, είτε με λιπαντικό είτε με βαζελίνη ή γράσο γενικής χρήσεως.

Αυτά, εν ολίγοις, όσον αφορά στη συντήρηση του μηχανισμού μας. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουμε πώς να λύνουμε και πώς συναρμολογούμε τον μηχανισμό μας και, φυσικά, τη σωστή συντήρησή του. Βέβαια, για βλάβες, καθώς και για πιο εξειδικευμένους τρόπους συντήρησης, καλό θα είναι να απευθυνόμαστε στα διάφορα συνεργεία, που σίγουρα γνωρίζουν πολύ περισσότερα.

πηγή : http://www.waterboys.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου